Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Historia Uniwersum Warhammer 40k

2022-09-16
Historia Uniwersum Warhammer 40k
warhammer 40k 40,000 40000

Wojna w Niebie

Zaczynamy naszą historię na samym, bardzo wczesnym początku. 65 milionów lat temu, krótko po uformowaniu się galaktyki Drogi Mlecznej, rasa znana po prostu jako "Starzy" zaczęła pielęgnować życie w całej galaktyce. Mówiłem, że to będzie gęste. Starzy są potężnymi psykerami, co oznacza, że mogą używać swoich umysłów do manifestacji tego, co znane jest jako Osnowa.

Osnowa to niematerialne królestwo czystej energii, składające się z tych samych rzeczy co dusze, w zasadzie z aetheriusa, a psykerzy mogą wykorzystać tę energię do manifestacji mocy psychicznej w rzeczywistości. Krótko po tym jak The Old Ones zaczynają kolonizować galaktykę drogi mlecznej, inna rasa daje znać o swojej obecności.

Starożytni Necrontyr byli krótko żyjącą rasą, która zaczęła budować swoje własne galaktyczne imperium. W miarę rozwoju, ich cywilizacja zaczęła zmagać się z walkami, różne dynastie Necrontyr prowadziły ze sobą drobne wojny. Chcąc stłumić te walki i zjednoczyć swój lud, Cichy Król, władca Necrontyr, wypowiedział wojnę Starym. Starzy odmówili podzielenia się sekretem nieśmiertelności z krótko żyjącymi Necrontyr, co czyniło ich naturalnym wrogiem do zjednoczenia Necrontyr.

Old Ones stworzyli wiele młodych obcych ras, aby walczyć w swojej wojnie z Necrontyr, w tym psychicznie wrażliwych Aeldari i brutalnych Orków, z których obie pojawią się ponownie później.

warhammer 40k 40,000 40000

Zawarty pakt

Necrontyr przegrał swoją pierwszą wojnę ze Starymi i skończył bardziej podzielony niż kiedykolwiek. W tym czasie rasa enigmatycznych istot gwiezdnych znanych jako C'tan dała się poznać Necrontyr. Boscy C'tan zyskali ogromną moc dzięki ucztowaniu na gwiazdach, a Necrontyr zaczęli czcić ich jak bogów. C'tan byli z tego zadowoleni i złożyli Cichemu Królowi propozycję: dadzą Necrontyr sekret nieśmiertelności i pomogą im wygrać wojnę ze Starymi.

Tak więc pakt został zawarty, a Necrontyr zaczęły budować ogromne biopaleniska, aby stworzyć sobie nieśmiertelne ciała robotów. Gdy Necrontyr weszły do tych pieców, nie wiedząc o tym, C'tan zaczęły pochłaniać dusze wielu Necrontyr. Jedynie szlachta Necrontyr wyszła z pieca z nietkniętą duszą. Cichy Król był tym rozgniewany, ale wstrzymał się z decyzją. Na razie Necroni i ich bogowie, C'tan, ponownie toczyli wojnę ze Starymi w wydarzeniu znanym jako Wojna w Niebie, toczonym pomiędzy dwoma boskimi wrogami.

Dzięki swoim nowym, zrobotyzowanym ciałom, bezmyślnym żołnierzom i mocy C'tan, Nekroni doprowadzili Starych do zagłady. Po pokonaniu swoich starożytnych rywali, Cichy Król skierował swój gniew na C'tan, którzy ich zdradzili. Nekroni uwięzili swoich bogów, rozbijając ich ciała i dusze na kawałki, które następnie zostały zamienione w źródło energii dla Nekronów.

warhammer 40k 40,000 40000 necrons necroni combat patrol

Niespokojna Osnowa

Jednak Nekronom szybko kończyła się energia. Więc Cichy Król rozkazał swoim ludziom, en masse, zbudować masywne struktury grobowe pod planetami ich imperium, w których Nekrony miały leżeć uśpione przez miliony lat, podczas gdy Cichy Król udał się na exodus poza galaktykę, aby znaleźć nową nadzieję dla swoich ludzi.

Narodziny Imperatora - Wojna w Niebie nie pozostała bez konsekwencji dla reszty galaktyki. Śmierć i zniszczenia, które spowodowała, znalazły odzwierciedlenie w strachu, gniewie, nienawiści i intrygach wrażliwych psychicznie Starych. Te buzujące emocje zostały odzwierciedlone w Osnowie przez ich dusze i tak niegdyś spokojna Osnowa stała się burzliwa i niespokojna. Te psychiczne fale zaczęły się łączyć w złowrogie jednostki w Osnowie.

warhammer 40k 40,000 40000 games workshop

Minęły miliony lat, a ludzkość zaczęła ewoluować na Ziemi

Około roku 8700 p.n.e., pierwsi psykerzy narodzili się w obrębie gatunku ludzkiego. Stali się oni Szamanami w starożytnych ludzkich wioskach, używając swoich psychicznych mocy do czynienia drobnych cudów. Wrażliwi psychicznie Szamani w końcu zdali sobie sprawę, że w Osnowie zaczęły powstawać złowrogie byty.

Wiedzieli, że pewnego dnia te byty rzucą ludzkość na kolana, więc aby to powstrzymać, Szamani opracowali plan. Każdy Szaman na planecie miał rytualnie poświęcić swoją duszę, a następnie dusze tysiąca Szamanów miały połączyć się w jedną duszę. Około 8000 lat p.n.e. w małej wiosce rybackiej nad brzegiem rzeki Sakarya urodziło się dziecko. Dziecko to odziedziczyło duszę i znane jest tylko jako Cesarz.

W miarę upływu wieków Imperator pozostawał w ukryciu. W tym samym czasie liczne akty okrucieństwa ludzkości karmiły złośliwe byty, które zagnieździły się w Osnowie. Podczas ciemnych wieków brutalność ludzkości zrodziła Khorne'a, boga krwi i pierwszą z niszczycielskich potęg, bogów Chaosu.

Rozkład i beznadzieja czarnej zarazy zrodziły drugiego z bogów Chaosu, Nurgle'a, pana zjadliwości, rozkładu i stagnacji. Intrygi i polityka Renesansu zrodziły Tzeentcha, boga zmian, magii, wiedzy i intryg. Razem, Bogowie Chaosu uformują Osnowę w pokręcone, obłąkane piekło na swoje podobieństwo.

warhammer 40k 40,000 40000 games workshop

Złoty Wiek Technologii

W tym punkcie linii czasu historia w dużej mierze toczy się tak samo jak w świecie rzeczywistym. Jakiś czas między 2500-3000 rokiem, ludzkość terraformuje Marsa i zaczyna powoli ekspansję do gwiazd. W tym czasie technologia gwałtownie się rozwinie, a ludzkość odkryje i zacznie badać Osnowę.

W 18. tysiącleciu (M18) ludzkość odkryje podróże w Osnowie. Czas nie płynie w Osnowie i po 20 000 lat ewolucji ludzkości, kiedy każdy psyker w genomie umarł, zaczęli oni ponownie pojawiać się w populacji. Wiele z tych wrażliwych psychicznie jednostek stało się "Nawigatorami", zdolnymi do psychicznego otwierania szczelin i nawigowania statkami kosmicznymi przez Osnowę, co było sposobem na podróżowanie szybciej niż światło.

golden age warhammer 40k 40,000 40000 games workshop

Narodziny sztucznej inteligencji

Odkrycie podróży w Osnowie pozwoliło ludzkości na ekspansję w gwiazdy, tworząc ogromne imperia i rozwijając wiele fantastycznych technologii. Wśród nich znalazły się Standardowe Konstrukcje Szablonowe (STC), które były w zasadzie ogromnymi bazami danych zawierającymi wiedzę i plany technologii ludzkości. Ludzkości udało się również stworzyć inną fantastyczną technologię - sztuczną inteligencję. Wykorzystali tę technologię do stworzenia robotów zwanych Men of Iron, które miały pełnić rolę sług dla rasy ludzkiej.

Ciemny wiek technologii - W M23 Ludzie z Żelaza powstaną przeciwko rasie ludzkiej w wydarzeniu znanym jako Cybernetyczna rewolta. Ludzkość zwycięży w tej prawie-apokaliptycznej wojnie, ale za cenę zniszczenia wielu ludzkich cywilizacji. Po tej wojnie sztuczna inteligencja została zdelegalizowana w ludzkich koloniach.

dark age of technologi ciemny wiek technologii warhammer 40k 40,000 40000 games workshop

W czasie M25 rozpoczęła się Era Sporu

Aeldari, starożytne stworzenia Starych 65 milionów lat wcześniej, odziedziczyły ich imperium. Podobnie jak ludzkość, Aeldari stworzyli ogromne imperium i maszyny zdolne zaspokoić wszystkie ich potrzeby. Wolne od wszelkich potrzeb, imperium Aeldari zaczęło rosnąć w dekadenckie, zdeprawowane i hedonistyczne.

Działania te stawały się coraz bardziej ekstremalne, gdyż Aeldari dążyli do ciemnych i mocniejszych przyjemności. Ta dewolucja ich kultury znalazła odzwierciedlenie w ich psychicznie wrażliwych duszach, które zaczęły łączyć się w Osnowie. W ten sposób powstała seria potężnych burz, które uniemożliwiły ludzkości podróże w przestrzeni kosmicznej na wiele stuleci. Ludzkie kolonie utknęłyby na mieliźnie, bez możliwości podróżowania szybciej niż światło.

W Wieku Zmagań ludzkość pogrążyła się w stagnacji, stare imperia rozpadły się, a wiele technologii Złotego Wieku zostało utraconych. Praktycznie cały postęp naukowy ustałby, a ludzkość rozpadłaby się na różne odizolowane kolonie, popadając w anarchię i wojnę domową. W tym czasie Ziemia zamieni się w jałowe pustkowie, a techno-barbarzyńscy watażkowie będą nieustannie walczyć o kontrolę nad nielicznymi pozostałymi zasobami.

warhammer 40k 40,000 40000 games workshop

Wojny o Zjednoczenie Terran

Pod koniec roku M28 Imperator w końcu ujawnił się ludzkości. Wykorzystał swoją rozległą wiedzę o inżynierii genetycznej do stworzenia Grzmiących Wojowników, super żołnierzy, których użył do podbicia Ziemi. Imperator ogłosiłby powstanie Imperium Ludzkości i rozpocząłby przygotowania do zjednoczenia rozbitych światów ludzkich w galaktyce pod swoimi rządami.

W tym czasie zawarłby sojusz z Mechanicum z Marsa, religijnym zakonem technologów, którzy czczą maszyny, i zacząłby tworzyć armię, by podbić galaktykę. Imperator zaczął wykorzystywać swoje własne DNA do stworzenia 20 synów, Primarchów, których planował użyć jako generałów do prowadzenia swojej Wielkiej Krucjaty.

Bogowie Chaosu: Khorne, Nurgle i Tzeentch zaczęli się niepokoić planami Imperatora. Chcąc pokrzyżować plany Imperatora, wessali kapsuły zawierające rodzących się Pierwowzorów do Osnowy, wyrzucając je na różne ludzkie światy w galaktyce.

warhammer 40k 40,000 40000 games workshop bogowie chaosu

Narodziny Kosmicznych Marines

Imperator planował przeszukać galaktykę w celu odnalezienia zaginionych Pierwotnych, ale dzięki swoim badaniom nad ich stworzeniem Imperator wymyślił, jak stworzyć nową odmianę superżołnierza: jego Kosmicznych Marines. Imperator stworzył 20 legionów Kosmicznych Marines z genetycznych zasobów swoich 20 synów, Primarchów. Imperator kazał Kosmicznym Marines pozbyć się starych Grzmiących Wojowników, a następnie skierował swój wzrok ku gwiazdom.

Mając za plecami legiony Kosmicznych Marines, Imperator ogłosił początek Wielkiej Krucjaty, której celem było zjednoczenie zaginionych ludzkich kolonii pod sztandarem Imperium oraz odzyskanie zaginionych Primarchów, by powierzyć im dowództwo nad ich legionami.

Dowiedz się więcej

To tylko mniejsza połowa historii uniwersum Warhammer 40k. Cała seria jest obfita w wydarzenia. Na pewno zostało przeoczone mnóstwo ważnych wydarzeń, jednak nie są one aż tak ważne do zrozumienia historii całego uniwersum od początku.

Jeżeli spodobało się wam streszczenie tej niesamowitej historii Warhammer 40k, upewnij się, że sprawdziłeś nasz sklep, w którym nabędziesz bardzo dużo ciekawych figurek oraz innych kolekcji ze świata Warhammera 40k. Serdecznie zapraszamy do sprawdzenia naszej oferty oraz poprzedniego wpisu na temat poznania świata Warhammer.

Polecane

Dbamy o Twoją prywatność

Sklep korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij
pixel